FILM2012.reismee.nl

Wat lopen en wadlopen

Omdat we voor vandaag een strakke planning hadden die afhankelijk was van de veerbootvertrektijden en het getij, waren we al vroeg aan de wandel in Mount Geoffrey Regional Park op Hornby Island. Het leuke van dat park is dat je zelf je route uitstippelt aan de hand van de talrijke paden die soms kleurrijke namen hebben, zoals Beaver Slide, Four Dead Aliens en Devil's Kitchen. Wij kozen voor Coltsfoot, Your Mom en Washing Machine. De wandeling op zich was niet zo spannend, maar Your Mom kende wel een spectaculair mountain bike parcours met allerlei kunstmatige hindernissen, die zelfs zonder fiets al uitdagend genoeg waren.

Daarna snel door naar de veerboot naar Denman Island. Helaas hebben we geen tijd gehad om enkele van de vele galerietjes te bekijken op Hornby Island waar enorm veel artistieke mensen wonen. Die gezellige sfeer proef je dan ook op het hele eiland.

Op Denman Island hebben we een stukje gewandeld in Boyle Point Provincial Park met leuke uitzichten op de vlakbij gelegen vuurtoren op Chrome Island en de rotsachtige kust, daarna nog snel even wat sanddollars verzameld in Fillongley Park en toen door naar het hoogtepunt van de dag.

We hadden gelezen dat je bij laag tij naar Sand Island kon lopen net voor de kust van Denman Island. De dame in de Bistro annex VVV bevestigde dat dat mogelijk was. Iets na drieën was het laag tij, dus snel door naar Morning Beach Park waar de wandeling begon. Drie kilometer heen en ook weer terug voordat het vloed zou worden.
Eerst volgden we nog de kust van Denman Island, wat ons al snel terug deed denken aan de Nootka Trail, behalve dan dat we nu geen zware rugzakken hadden. Daarna staken we over naar Sand Island.

Het bleek uiteindelijk een vrij eenvoudige wandeling te zijn en met vrijwel droge voeten bereikten we het eilandje. Wel moest je bij elke pas opletten dat je niet op één van de duizenden krabbetjes ging staan die alle kanten uitschoten als je in de buurt kwam. Ook lag het bezaaid met schelpen die kraakten onder je voeten. Niet veel bijzondere schelpen overigens, maar wel ontzettend veel sanddollars die we ook op de Nootka Trail hadden gevonden. Niet zo'n mooie grote wit gebleekte, maar wel een aantal zwarte. We zijn alleen benieuwd of die niet enorm gaan stinken, omdat het lijkt alsof het beestje nog maar net dood is.

Toen we klaar waren met de wandeling kwamen we de Deense Bente tegen, een dame die op het eiland woont en vertelde dat dit park nog maar net bestaat dankzij de inspanningen van haar familie. Ze was verrast dat we het gevonden hadden, want op de huidige folders van het eiland wordt het nog niet genoemd. Ze nodigde ons spontaan uit voor een drankje, maar dat sloegen we beleefd af. Eigenlijk jammer dat we daar niet op ingegaan zijn, maar ja, de strakke planning liet het niet toe...