FILM2012.reismee.nl

Lange, maar uiteindelijk mooie overtocht

Het was wel heel vroeg deze ochtend. De boot naar Port Hardy vertrok om 7.30 uur, we moesten 2 uur van te voren inchecken en eerst nog een half uurtje rijden. De wekker ging dus om 4.30 uur!

Voor het eerst deze vakantie moesten we oppassen met wat we tegen elkaar zeiden, want er zaten veel Nederlanders en een bus vol Belgen op de boot. Maar dat had ook zijn goede kanten. Linde en Floor hadden in de speelhoek op de boot al snel vriendjes gemaakt met de even oude Maud en Cas uit Best, bekenden voor Inge en Femke. Ze hebben de hele overtocht, tot ze rond 22.30 uur instortten, leuk met elkaar gespeeld. De avond werd afgerond met een circusvoorstelling voor de ouders.

De boottocht begon somber met laaghangende bewolking, maar het was droog. In de verte zagen we gelukkig al wat blauwe lucht, dus we hadden goede hoop dat het op zou klaren. Maar de blauwe lucht bleef ten westen van ons boven de oceaan en de wolken bleven de hele dag op hun plek tussen de bergen hangen, precies waar wij voeren. Daardoor bleef het koud en winderig op de boot, niet ideaal om 15 uur op het achterdek te zitten om walvissen te spotten. We hadden daar dan ook niet al te veel gezelschap. En ook niet aan elkaar, want Inge hield stuurboord in de gaten en Marijn bakboord, of was het andersom?

De eerste 7 uur was er weinig teken van leven te bespeuren. Een zeeleeuw stak even z'n kop boven het water uit, maar dat was het dan ook wel.
Maar net halverwege zagen we dan toch binnen korte tijd 3 bultrugwalvissen van redelijk dichtbij. Eindelijk! Daarna bleef het weer lange tijd rustig.

De fjorden waar we doorheen voeren waren overigens erg mooi, met leuke watervallen, maar door het sombere weer was het moeilijk om daar echt van te genieten.
Rond etenstijd voeren we ineens door een school bultrugwalvissen heen. Niet echt dichtbij, maar aan alle kanten van de boot zag je de waterfontijntjes omhoog spuiten en regelmatig een rug of staart. Wel een half uur aan een stuk. Dat was waar we op gehoopt hadden!

Rond 21.30 uur, net toen het begon te schemeren, kregen we gezelschap van zo'n 20 Pacific White-sided Dolphins. Een minuut of tien bleven ze bij ons en regelmatig sprongen ze uit het water. Zo hadden we toch nog een erg mooie overtocht die behoorlijk somber begon.