FILM2012.reismee.nl

De eerste zalmen in Fish Creek

De wekker ging weer vroeg vanochtend: 5.00 uur. We wilden bij Hyder Fish Creek gaan kijken of we Grizzly beren zouden kunnen zien. Misschien nog te vroeg in het seizoen, want het was maar de vraag of de zalmen hun weg al gevonden hadden naar Fish Creek. Zoals de intimi weten, ligt Hyder in Alaska, dus vandaag was het een dagje Alaska voor ons. Jammer eigenlijk wel dat het leuke spandoek bij binnenkomst ‘Hyder, the most friendliest ghost town of Alaska' is weggehaald.

Toen we ons om 6.00 uur meldden bij Fish Creek (lokale tijd 5.00 uur) kregen we van de ook vroeg opgestane Park wardens te horen dat we inderdaad nog geen beren waren. Afgelopen vrijdag was de tot nu toe enige Grizzly even komen kijken of er al wat te halen was. Niet dus. Zelfs nog geen enkele zalm was gesignaleerd. Dus na totaal 3 bezoeken Hyder Fish Creek (eerder in 2001 en 2009) blijft de teller op één geoormerkt Grizzlietje staan.

We zijn daarna doorgereden naar Salmon Glacier, een mooie gletsjer waar je bijna met de auto naar toe kunt rijden. Nou ja, na 10 kilometer redelijke gravelweg tot Fish Creek, was dit nog eens zo'n 27 kilometer over minder redelijke gravelweg. Inge voelde zich niet helemaal op haar gemak bij het ontwijken van de kuilen langs diepe afgronden, terwijl Marijn hier inmiddels toch heel bedreven in is.
De gletsjer ligt overigens weer in Canada. Een bordje halverwege de weg geeft aan dat je weer terug in British Columbia bent.

Aan de noordzijde van de gletsjer ligt een groot gletsjermeer vol met ijsbergen. Pas als je wat dichterbij komt zie je immense omvang van het meer.

Ook hebben we een aantal forse marmotten gezien die lekker lagen te zonnen, tot we te dichtbij kwamen. Linde schrok behoorlijk van hun schelle gefluit.

Toen we bij de gletsjer aan kwamen, lag daar iemand in zijn auto te slapen. Toch een beetje vreemd. Bleek dat hij daar zelfgemaakte beren-DVD'tjes en een zelfgeschreven (professioneel!) berenboek met eigen foto's verkocht. Dit was een echte berenman. Hij bleef altijd boven bij de gletsjer en sliep in zijn auto of tentje, toch wel fris daar. Twee keer per week ging hij naar beneden om boodschappen te halen, soms op zijn fiets!

Op de terugweg zijn we nog een keer bij Fish Creek gaan kijken. Nog steeds geen beren, maar wel de eerste Chum zalmen van het jaar die het riviertje op zwommen. Hadden we toch nog een primeur.

Toen we de Canadese grens weer over kwamen, vroeg de douanier wat ons naar Hyder gebracht had. Toen hij hoorde dat we naar de Salmon Glacier waren geweest, was zijn antwoord: ‘In this RV? You're brave!' Het heeft ons overigens wel een hele mooie berenstempel opgeleverd (met zalm in zijn bek) in ons paspoort.

Het was trouwens wel de hele dag een beetje billenknijpen in de camper, want we hadden niet meer zoveel benzine bij ons. Het tankstation in Stewart was vanochtend nog dicht en we hadden ingeschat dat een retourtje Salmon Glacier haalbaar moest zijn. Maar in de bergen verbruikt hij toch een beetje meer dan normaal. Toen we eind van de dag weer terug waren, konden we nog maar 25 kilometer rijden volgens de boordcomputer.