FILM2012.reismee.nl

Bizons tegen de beren: 10 - 8

Omdat het gisteren zo lekker was zijn we voor het ontbijt nog maar een keer de hot springs in gesprongen. De wandeling er naar toe over een 300 meter lang plankenpaadje is ook al leuk. Dat de muggen nog niet ontwaakt waren was een prettige bijkomstigheid. Dan kon je tenminste ook een keer het bad uit om af te koelen zonder wild zwaaiend rond te lopen.
Linde en Floor hadden gisteren een drijvende boomstam ontdekt waar ze leuk mee konden spelen en hadden die ook nu snel gevonden. Dat trok ook de aandacht van een ander meisje dat voorzichtig toenadering zocht. Onze helden keken er wat ongemakkelijk bij, maar al snel was duidelijk dat ze mee wilde spelen. Linde, Floor en Justine hebben daarna erg leuk samen gespeeld.

Heerlijk opgewarmd werd daarna koers gezet naar Watson Lake in Yukon Territory. De uitzichten waren minder spectaculair dan de vorige paar dagen, maar het wild dat we zagen maakte dat ruimschoots goed.
De eerste 80 kilometer telden we al 4 zwarte beren. Terwijl we naar eentje stonden te kijken, vloog hij er ineens vandoor. Twee tellen later kwam uit de struiken een andere beer die hem achterna rende.
Ook zagen we een zwarte beer die prachtig in zijn bruine vacht zat.
Wij vinden elke beer die we zien nog steeds fascinerend om naar te kijken, maar toen we bij de zoveelste beer aan Linde vroegen of ze ook nog even wilde kijken, zie ze: ‘Nee, ik weet inmiddels wel hoe een zwarte beer eruit ziet.' Ze was dan ook druk bezig met een tekening, waarin ze ‘Ik zag twee beren broodjes smeren' aan het uitbeelden was.

Onderweg zeiden we tegen elkaar dat het eigenlijk jammer was dat we geen bizons gezien hadden. Er wordt namelijk al honderden kilometers voor gewaarschuwd dat ze op de weg kunnen lopen.
Totdat we er zes op een groen veldje ontdekten. Voor de zoveelste keer werd de camper gekeerd en konden we ze via een doorkijkje zien grazen.

Daarna werd het een soort van wedstrijd voor ons of we meer beren of meer bizons zouden zien vandaag. Uiteindelijk wonnen de bizons met 10 tegen 8.

's Avonds hebben we in het Northern Light Center in een Omniversum-achtige bioscoopzaal nog een film gekeken over het sterrenstelsel en het noorderlicht. In de winter schijn je het noorderlicht hier goed te kunnen zien. Vandaag gaat dat zeker niet lukken, want het wordt hier zelfs midden in de nacht nog maar nauwelijks donker.