FILM2012.reismee.nl

Old Alaska Highway

Direct vanaf de camping vertrokken we voor de Old Alaska Highway Trail.
Continu wordt de Alaska Highway verbeterd en raken er delen in onbruik. De oorspronkelijke weg was ook maar een eenbaansweg.
Het deel dat we vandaag liepen was al lang niet meer in gebruik en was vaak ook nauwelijks meer herkenbaar als een weg waar ooit gemotoriseerd verkeer gebruik van had gemaakt. Het pad was soms zo steil dat je er zelfs nu niet tegen op had willen rijden. Ook werd hier snel duidelijk waarom de weg vroeger vaak geblokkeerd was door aardverschuivingen. Het is zulk los gesteente dat er weinig voor nodig is om het in beweging te krijgen. Een verdwaald Stone Sheep kan eenvoudig een lawine veroorzaken.
We keken steeds uit op het rimpelloze turquoise Muncho Lake, voor velen het mooiste meer van de complete route. Onder ons, laag naast het water, lag de nieuwe Alaska Highway.
Bij het begin van de wandeling vond Linde een zelfgemaakte katapult. Die werd de rest van de dag dan ook veelvuldig gebruikt. Inge is al een keer geraakt, al dan niet bewust.

Even verderop hadden we nog een kort wandelingetje naar de Mineral Licks. Dit is zacht gesteente vol met mineralen waar Stone Sheep, Caribou en Elanden aan likken. Het bevat bestanddelen die nodig zijn voor hun hoorns, hoeven en haren.
Op deze wandeling vonden we enorme veel geel-zwarte veren met een mooie felgele schacht. Een of andere vogel was hier compleet kaal geplukt. Aanvankelijk leken ze niet eens echt. Helaas hebben we ze nog niet kunnen herleiden tot een bepaalde vogel.

Even verderop langs de route stonden 5 Stone Sheep, waaronder een erg klein kalfje, op de weg. Redelijk onverstoorbaar voor het voorbij rijdende verkeer bleven ze daar staan. Het kleintje ging er zelfs lekker bij liggen. Maar toen de belangstelling wat al te opdringerig werd, zochten ze een veilig heenkomen op de helling.

Eindpunt van vandaag was Liard River Hot Springs, een populaire stop voor vrijwel iedereen die hier langs rijdt. De camping was dan ook vol, maar de parkeerplaats van de camping mocht gelukkig ook gebruikt worden.
De drukte in de hot springs viel echter enorm mee. In een mooie natuurlijke setting zijn er twee aangrenzende baden. De eerste is zo warm dat het daar nauwelijks uit te houden is, de ander heeft een lekker temperatuurtje en afhankelijk van waar je gaat zitten is het kouder of warmer. Ook hadden we hier ons ‘eigen' geheime riviertje waar je bij kon komen door over en onder een paar boomstammetjes heen te zwemmen. Leuk was de Yellow-bellied Sapsucker die laag over ons hoofd vloog en vlak naast het water van boom naar boom vloog. 's Avonds zijn we nog een keer gaan badderen.
Het prettigste was dat hier geen vreemd gespuis rond hing, zoals bij onze eerdere hot spring ervaringen deze vakantie. Beetje vervelend waren wel weer de muggen die je tot in de hot spring achtervolgde.

Voor de statistieken: 1 zwarte beer