FILM2012.reismee.nl

Stone Sheep

De kleine 100 kilometer naar Muncho Lake staat bekend om de Stone Sheep en Caribou die hier zitten, vaak ook op de snelweg. Er wordt veel voor gewaarschuwd.

De Stone Sheep zijn nauw verwant aan en lijken op de witte Dall Sheep die in Yukon en Alaska voorkomen, maar zijn grijzig van kleur. De Stone Sheep komen voor in het noorden van British Columbia. Beide behoren tot de thinhorns.

Op de mooie route zaten we eindeloos naar de hellingen te turen maar het leverde niets op, tot er eentje vlak langs de weg op de helling stond. Zij liet zich lang bewonderen en liet zien hoe ze gracieus over de steile helling huppelde.

Even verderop moesten we remmen voor een dame die een Eland aan het fotograferen was. Wij waren net te laat om de dame op de foto te zetten.

Bij Muncho Lake Hoopten we nog meer Stone Sheep te zien op de toepasselijke Stone Sheep Trail. Net zoals bij de eerdere wandelingen langs de Alaska Highway, hadden we ook hier wat moeite met het bepalen van de juiste route. We kozen de rechter van de twee dalen, waar we door de honderden meters brede, bijna droge rivierbedding liepen. Uiteindelijk konden we niet verder toen het dal zich vernauwde tot een smalle kloof.

Ook al hadden we geen Stone Sheep gezien, de rotshellingen waren prachtig van kleur en er stonden weer erg veel bloemetjes. Vooral de Yellow Ladyslipper, die we pas één keer eerder zagen, bloeide hier volop. Later op de camping stond het er ook vol mee, samen met de White Ladyslipper.

Op de terugweg besloten we om toch ook het linker dal een stuk in te lopen. En zowaar, hoog op de helling, zagen we dan toch zo'n 25 Stone Sheep. Ver weg weliswaar, maar we vonden het erg leuk om ze te zien.
Het was een erg mooie wandeling, soms wat vermoeiend doordat we zelf ons pad moesten zoeken door de rivierbedding, en net als gisteren zijn we er 5 uur zoet mee geweest.

Eindelijk stonden we vandaag eens vroeg op de camping aan Muncho Lake en hadden we tijd om lekker te niksen en een vuurtje te stoken. Het lijkt bijna vakantie.