FILM2012.reismee.nl

Stone Mountain

Het deel van de Alaska Highway dat we vanochtend reden kenmerkte zicht door de talrijke dammen die door bevers gebouwd waren in de riviertjes langs de weg. Knappe bouwwerken zijn het.

We dachten vanochtend eerst een wandeling langs de Tetsa River te doen. Het pad moest uitkomen bij een meertje, maar we konden het beginpunt niet vinden. Daar waar de wandeling zou starten, bij Tesla Bridge #1, vonden we alleen een paardenpad. We hebben het een kilometer gevolgd, maar het volgde alleen de snelweg in plaats van de rivier. Wel leuke bloemetjes en veel wildsporen.

De beschrijving die we hebben van de Alaska Highway, die aangeeft wat er van kilometer tot kilometer te doen is, klopt niet helemaal met de kilometerpaaltjes die langs de weg staan. Het is daarom best lastig de juiste plekjes te vinden.

Daarna zijn we doorgereden naar Summit Lake in Stone Mountain Provincial Park, het hoogste punt van de Alaska Highway. Door de noordelijke ligging zit je hier op 1300 meter hoogte al snel in alpiene terrein.
Hier hebben we de Summit Peak Trail gelopen. Toen we eenmaal boven de boomgrens waren, liepen we steil omhoog. De vergezichten waren mooi en er stonden erg veel bergbloemen.
Toen we aan de afdaling begonnen, zag het weer er dreigend uit en voelden we al de eerste regendruppeltjes, maar net voor de bui losbarstte zaten we binnen.

Als je hier over de snelweg rijdt zijn er allerlei insecten die te pletter vliegen tegen de camper. Zo zagen we dat we op de gril een mooie vlinder en libelle gevangen hadden.