FILM2012.reismee.nl

“Een vrouw moet brede heupen hebben”

Op de weg naar Port Hardy kwamen uit bij Kwakiutl Band, een native dorpje. We zochten hier het atelier van een koper kunstenaar, wat we na 2 rondjes door het dorpje uiteindelijk ook vonden, maar dicht was. Later bleek dat er een voetbalwedstrijd was.

Toen we bij het mooi versierde big house stonden te kijken reden er een paar jongeren voorbij die uit hun auto riepen: 'Feel free to check out the canoes. They are awesome.' 50 Meter verderop was iemand namelijk bezig met een kano. Toen we voorzichtig informeerden wat hij aan het doen was, bleek dat hij een 15 jaar niet meer gebruikte 10 meter lange kano aan het repareren was. Volgende week moest de kano klaar zijn voor Aboriginal Day voor de Dragon Race.

Aan het oorspronkelijk ontwerp van de kano schortte het behoorlijk volgens de man, daarom moest hij ingrijpende aanpassingen doen en werd de boot op diverse plekken verstevigd. Het voornaamste euvel was dat deze kano te weinig gelijkenis vertoonde met een vrouw. Ze hoort smalle schouders en brede heupen te hebben. De heupen van deze kano waren niet breed genoeg, maar daar kon hij niets aan veranderen. Hij vroeg ons zelfs om advies of hij bepaalde aanpassingen nu wel of niet moest doen.
Naast deze kano stond er nog een, maar deze was volledig beschilderd met native tekeningen. Heel mooi.

Naast het Big House stond het schoolgebouwtje van het dorp, ook prachtig versierd.
Tegenover het big house lag de begraafplaats. Mooi versierde graven en diverse totems stonden er, maar we vonden het niet gepast hier foto's van te maken. Een gedenkteken was versierd met veren van de zeearend, waar de natives veel ontzag voor hebben. Deze veren mogen door toeristen niet worden meegenomen, zelfs niet als je ze ergens in het bos vind. Wij doen dus net alsof we niet weten waar onze exemplaren van zijn.

In Port Hardy zijn we aan boord gegaan op de boot naar Bella Coola. De boot die vandaag (zaterdag) vertrekt doet via een enorme omweg nog vier havens aan, waardoor de boot er twee keer zo lang over doet als normaal. We zitten nu twee nachten op de boot. Wij zien het als een extra mogelijkheid om wild te zien.