FILM2012.reismee.nl

Beren in Knight Inlet

Vroeg op vanochtend, want Marijn moest om 6:45 uur in Telegraph Cove zijn in het Noorden van Vancouver Island voor een Grizzly excursie naar Glendale Cove aan de Knight Inlet. De dames bleven achter in de camper, omdat we ingeschat hadden dat de ruim 2 uur durende stuitertocht over het water (en ook weer terug) teveel zou worden voor Linde en Floor (en Inge).

Nog maar nauwelijks op weg werd de eerste Grizzly (4 jaar oud) al gespot die op de oever stenen aan het omdraaien was in de hoop wat lekkers te vinden.
Snel daarna was het weer raak, maar nu een zwarte beer die hetzelfde aan het doen was.

Aangekomen bij Glendale Cove stapten we over op een platbodem om gemakkelijk en stiller de beren te kunnen benaderen. Inclusief gids/kapitein waren we met z'n tienen. We hadden aanvankelijk wat moeite om de eerste beer in het gebied te vinden, maar toen zagen we dat de gids van een 2e bootje ons wenkte.
Daar aangekomen was een moeder Grizzly met haar drie cubs (2 jaar oud) vers zeegras aan het eten. Op zo'n 25 meter afstand hebben we zeker drie kwartier ademloos gekeken. Daarna zwommen ze een beekje over en gingen verder door het hogere gras. Wat ook leuk was, was dat op de achtergrond nog drie Blacktail Deer aan het grazen waren. Ieder ging hier blijkbaar zijn eigen gang.

Daarna werd koers gezet naar een ander strandje en gelijk was het weer prijs. Nu 2 jonge Grizzly's, broer en zus van 3 jaar oud. Later tijdens de lunchpauze liepen ze nog steeds op het strandje.

Even verderop in een ander baaitje zagen we op een afstand een Grizzly met haar 2 bruin-grijze cubs van 1 jaar oud die heerlijk aan het ravotten waren. Maar toen moeder ons in de gaten kreeg waren ze snel weg.
Maar na de middagpauze had onze gids goed gegokt dat ze het bos door zouden steken en zagen we ze aan de andere kant. We hielden hier wat meer afstand om ze niet te verstoren. Daardoor konden we lang van ze genieten.

Inmiddels was het tijd geworden om weer terug te varen en hadden we geluk dat we wind en golven mee hadden. Het werd aanvankelijk een redelijk relaxte terugtocht. Het laatste half uur echter werd het weer slechter, stak de wind op en doken we met ons kleine bootje steeds dieper de golven in. Maar dat kon de pret niet drukken, Marijn had een prachtige dag gehad.

De damesin Telegraph Cove haddenzich ook prima vermaakt. Na eerst lekker uitgeslapen te hebben op de parkeerplaats, hebben ze op het gemak zitten kijken naar de talrijk rondzoemende kolibries hier. In het walvismuseum herkende Linde onder andere haar op de Nootka Trail gevonden dekplaat van een tussenwerverschijf van een grijze walvis.

Eind van de dag zijn we in de buurt van Port McNeill op de camping gaan staan op slechts 15 meter van de zee met vrij uitzicht. De golven komen hier diagonaal op het strand aan, wat een leuk effect heeft. En ook hier zoemen de kolibries om de camper. Jammer alleen dat het sinds eind van de middag regent.

Irene Been

Hoi inge
Wat een prachtige fotos en verhalen.
Die beren....indrukwekkend allemaal hoor.
Groetjes vanuit halfbewolkt, dus toch een beetje zon, gouda. Wij (ikke en je patienten) maken het goed en zijn allemaal stiekem een beetje jaloers ;-)