FILM2012.reismee.nl

Uitwijkmanoeuvres voor moeder en kuiken Grouse

Bij Fields in Gold River hebben Floor en vooral Linde hun Pet Shop verzameling verder uitgebreid. Met 50% korting was dat bijzonder aantrekkelijk. Eind van de dag werd er op de camping volop mee gespeeld en hadden ze en mooie Pet Shop tuin op de kampeertafel gemaakt.

Vandaag hebben we 4 korte wandelingen gemaakt in Strathcona Provincial Park, een mooie tussenstop op de weg van West naar Oost Vancouver Island.
Op de weg langs Buttle Lake, een ca. 30 km lang meer, moesten we remmen en uitwijken voor een Ruffed Grouse kuikentje dat pardoes de weg over rende. Moeder zat links in de berm en had de situatie niet helemaal goed ingeschat. We stopten om even te kijken wat moeder Grouse aan het doen was.
Ze had blijkbaar ook zelf in de gaten dat dit niet handig was en besloot voor haar andere kuikentjes het verkeer te gaan regelen. Ze ging pontificaal midden op de weg staan, kuif omhoog en staartveren uit elkaar. Met wat tussenpozen staken nog meer kuikentjes de weg over. Maar toen kwam een forse zandtruck met aanhanger die de Grouse dreigde te overrijden. Gewaarschuwd door Marijn begon hij luid te claxoneren, maar moeder Grouse gaf geen krimp. Met een enorme slinger ontweek de truck haar maar net, anders had er vanavond kip op het menu gestaan.
Niet echt onder de indruk ging moeder Grouse verder met klaar-overtje spelen. Een camper zag Marijn gebaren en remde gelukkig op tijd. Niet veel later had moeder haar kuikentjes dan toch veilig naar de overkant geloodst.

Op de Karst Creek wandeling stapte Marijn net niet op een mooi slangetje. Hij had het slangetje helemaal niet gezien. Linde zag hem wel en slaakte een gilletje van schrik. Het deerde het beest weinig want hij bleef nog geruime tijd liggen, zodat we hem goed op de foto konden zetten.

Op de Wild Ginger wandeling gingen we natuurlijk op zoek naar de Wild Ginger (wilde Gember). Het was maar goed dat we van te voren hadden opgezocht hoe het plantje en haar bloempje eruit zagen anders hadden we het nooit gevonden. Een onopvallend plantje, maar een prachtig bloempje. Dat bloempje bloeit wel erg laag bij de grond en valt door zijn donkere paars-bruine kleur niet op.

De camping aan het Buttle Lake bood een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van het park. We hebben in het meer de modder en het zout van onze regenbroeken en gamaschen gespoeld. We zijn nog niet toegekomen aan de rest van de was na ons Nootka Trail avontuur en in de camper ruikt het dan ook nog steeds naar de rook van het kampvuur.