FILM2012.reismee.nl

Obsidiaan

Newberry National Volcanic Monument is op dezelfde manier ontstaan als Crater Lake, maar heeft niet zo'n mooi verzonken kratermeer. Hier heb je wel meer variëteit in vulkanisch gesteente, waaronder Obsidiaan. Obsidiaan is een gitzwart gesteente met vaak vlijmscherpe randen. Je kunt het het beste vergelijken met zwart glas. Obsidiaan ontstaat als lava zeer snel afkoelt. Daarvan wilden we graag wat mee naar huis nemen.
Bij aankomst in het park hadden we echter wat pech. Het Visitor Center was dicht en ook de weg waar vandaan de wandeling naar de 'Big Obsedian Flow' begon. Die zou komend weekend op Memorial Day pas open gaan. En daarbij was het weer behoorlijk anders dan de afgelopen periode. Het was nu 7 graden en het regende, 20 graden kouder dan gisteren.
Na even dubben hebben we toch besloten de wandeling te maken. Dus eerst 2 mijl over de autovrije verharde weg (en later weer terug) voordat we aan de eigenlijke wandeling konden beginnen. Daar kwamen onze sneeuwschoenen ook weer van pas, want er ligt ook hier nog veel sneeuw. Het geplande rondje hebben we wat ingekort, want al snel zagen we de obsidiaan liggen. En daar was het ons om te doen. Prachtige glimmende zwarte stenen en zeker nu ze nat waren van de regen. Nadat we enkele mooie stenen verzameld hadden, vonden we het wel genoeg, want we waren inmiddels koud en behoorlijk nat.

Bij thuiskomst hebben we de camper volgehangen met al ons natte spul en de stenen uitgestald. Toen bleek waar we al een beetje bang voor waren. De mooie stenen zijn droog een stuk minder glimmend. Maar toch zijn we blij met onze aanwinst.

Jose, Frans, Kirsten en Ingmar

Ingmar is als stenenverzamelaar heel benieuwd hoe Obsidiaan eruit ziet. Jullie verhalen klinken fantastisch. Het is hier nu zeer zonnig, dus moeilijk voor te stellen dat jullie nog in de sneeuw zitten.
Kirsten zegt nog dat Linde en Floor de groeten moeten hebben van de cavia's

Groetjes van de buren