90 kilometer rijden voor een warm bad

Uit een boek dat we 3 jaar eerder in Amerika hebben gekocht, hebben we de locaties van enkele hot springs gehaald, waaronder de Umpqua Hot Springs bij Tokatee Falls.
Omdat het vandaag zondag is, wisten we dat we niet alleen zouden zijn. Aan het begin van het wandelpad stond dat het gebruikelijk is om hier naakt te badderen, dus de badkleding lieten we achter in de camper. Eenmaal bij de hot spring bleek dat niet alle Amerikanen zich hier aan hielden, preuts als ze zijn.
De hot springs bestaan uit 8 poeltjes op een helling met 20 meter lager de rivier. In 6 hiervan kun je met zo'n 5 à 6 man zitten. Elk lager gelegen poeltje is zo'n 2 graden kouder, dus je hebt hier ook nog de luxe om de gewenste temperatuur te kiezen. Omdat we er vroeg waren, waren er nog maar zo'n 10 man, dus ruimte genoeg.
Na een tijdje wilden Marijn en Floor even afkoelen en gingen naar het minst warme poeltje. Een zwart-geel slangetje had blijkbaar hetzelfde idee, want ook die bewoog zich langzaam richting dat poeltje. Zeer waarschijnlijk een ongevaarlijk slangetje, maar toch, en omdat dit poeltje nogal modderig was, lieten Marijn en Floor het poeltje voor wat het was.
Na ruim een uur waren we door en door warm en hielden we het voor gezien. Dit soort hot springs blijven erg leuk zo midden in de natuur.

Een paar kilometer verderop zijn we naar de Toketee Falls gelopen waar ook het dorpje naar vernoemd is. Dit is een erg mooie waterval die zich in etappes tussen de basaltkolommen naar beneden stort.

We stonden vanmiddag op tijd op een camping, omdat we een 95% zonsverduistering goed wilden zien. We hadden er weinig vertrouwen in omdat het steeds behoorlijk bewolkt was, maar net voordat de verduistering op zijn hoogtepunt was viel er een gat in de bewolking waardoor we het toch goed konden zien, mede dankzij de eerder gekochte eclipsbrilletjes.