FILM2012.reismee.nl

Ondergrondse (2) en bovengrondse avonturen

Onze behoefte naar ondergrondse avonturen was nog niet verzadigd. Dus ook vandaag zijn we weer onder de grond gedoken in Lava Beds. Nu 4 keer.
Vooral de laatste, Golden Dome, was erg mooi. De ingang was een steile trap naar beneden, waar je erg op je rug en hoofd moest passen, vandaar ook de bijnaam 'headache rock'. Een beetje spannend in deze grot was dat je een paar keer kunt kiezen tussen 2 tunnels. Niet al te lastig, maar als onervaren holbewoners toch even oppassen.
Deze lava grot had net als Valentine Cave gisteren een goudkleurige schittering op het plafond, maar dan nog veel uitbundiger. Ook waren er nog nauwelijks stukken ingestort, waardoor de tunnels nog helemaal ongeschonden waren.
Inge en Linde hadden inmiddels genoeg van het ondergrondse, dus Marijn en Floor gingen met z'n tweetjes. Floor vond het prachtig en kwam dan ook met enthousiaste verhalen weer boven de grond.

Marijn had op het vervolg van de route enkele Wildlife Refuges gevonden waar hij hoopte nog wat vogels te kunnen spotten. Hij begint langzamerhand de kuren van een echte vogelaar te vertonen. Soms berust Inge erin, dan weer probeert ze hem te overtuigen dat het op tijd aankomen op een camping ook wel prettig is. Maar er waren autoroutes door de refuges, dus hoe lastig kon het zijn?
De eerste was in Tule Lake. De grindweg (16 kilometer) begon nog aardig, maar al na enkele kilometers werd het wasbordeffect erger en erger. Met de personenauto hebben we daar al heel wat ervaring mee en weten dat je er niet te langzaam over heen moet rijden. Met de camper hebben we dat ook even geprobeerd. NIET DOEN!!! Wat een kabaal! Het servies heeft het overleefd, maar we zijn benieuwd welke gebreken we de komende dagen tegen gaan komen, want dit was geen handige actie!
Ook de stofwolken die we achterlieten waren enorm. En niet alleen achter ons. Stilletjes aan waren we ook in de camper stof aan het happen en het grote voorraadruim zat ook onder een laagje stof. Dat werd weer schoonmaken.
Maar het meest vervelende was nog wel dat we op de een of andere manier van de route af waren gedwaald. Het kaartje dat we hadden bood onvoldoende soelaas, dus waren we aangewezen op het betere gokken. Omdat alles vlak was zonder bomen of struiken (wel met overal water) konden we ons qua richting nog aardig oriënteren, maar hadden we geen flauw benul of de gekozen wegen wel ergens toe leidden. Uiteindelijk is het ons gelukt, maar hebben we wat minder op de vogels kunnen letten. Het leukste waren de tientallen witte pelikanen die we zagen, soms gedwee dobberend, dan weer vlak voor de camper opvliegend.

Maar er zat ook een positieve kant aan deze ervaring. Marijn is voorlopig even genezen van zijn Wildlife Refuges en we zijn er een paar hard voorbij gereden.

Marijn

Geen foto's...
Het internet hier in Klamath Falls, California is hopeloos traag en valt steeds weg. Foto's uploaden lukt helaas niet. Ik voeg ze de volgende keer toe aan de verhaaltjes.

Stijn Raijmakers

Hallo Marijn,

Bedankt dat je me op gebeld had.
Was echt heeel verbaasd!

Winfried en de rest

VAN HARTE PROFICIAT !!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zou je natuurlijk ook even (grotendeels) op jouw kosten uit je bed kunnen bellen ....
Toch maar niet.
Maak er een mooie dag van!
Winfried en de rest

Ma Riet en Pa Marinus

Van harte proficiat met je ?? verjaardag. Wij willen hier niet verklappen hoe oud je in werkelijkheid bent. Het is wel mooi dat je je nog zo jong kunt gedragen, niet gehinderd door de politieke en economische problemen of de eventuele overname van de KPN . Geniet van je verjaardag met je hele gezin.