FILM2012.reismee.nl

Dag 23

Eergisteren had de campingeigenaresse ons nog een tip gegeven om naar de Subway Cave te gaan. Deze lava tube is voor iedereen gemakkelijk toegankelijk, je kunt overal rechtop lopen, de kans dat je verdwaald is nul en is een maar paar honderd meter lang. Speciaal voor dit soort ondernemingen hadden we thuis een aparte lamp aangeschaft die uitstekend functioneerde. Zo kregen we nog beter een indruk van hoe de tunnel er uit ziet.

Na deze ochtendwandeling ging de reis verder naar Mc Arthur-Burney Falls Memorial State Park. Het hoogtepunt van dit park is Burney Falls, één van de mooiste watervallen die we ooit gezien hebben. Deze waterval wordt niet alleen gevoed door de rivier die zich naar beneden stort, maar links en rechts van de waterval komt over tientallen meters het water ook uit de bergwand als een soort watergordijn. Dat komt doordat het regen- en smeltwater door het poreuze vulkanische gesteente sijpelt, totdat het op een ondoordringbare steenlaag stuit. Daar stroomt het water ondergronds verder tot het ergens een uitgang vindt. Zeker in het voorjaar is deze waterval prachtig.

De verdere wandeling door het park was ook mooi. Leuke, niet eerder geziene bloemetjes, een slangetje, een reetje en een Western Tanager die zich uitgebreid aan het wassen was in de rivier nadat hij ons eerder te snel was af geweest.
En wat we eerder alleen maar in films gezien hadden was een echte chain-gang (maar dan zonder de chains) van 15 in het oranje gehulde mannen (en één bewaker) die zich blijkbaar nuttig hadden gemaakt in het bos. Het leek ons niet handig om hier een foto van te maken, dus je moet ons maar op ons woord geloven.

Verder naar het Noorden meende Marijn het ABS systeem van de camper te moeten testen toen er een paar kraanvogels langs de weg stonden. Hoewel we die eerder hebben gezien, blijven het bijzonder statige vogels.
Even later moest er gekeerd worden voor een uil die op een paal zat. Zelfs nadat de telelensopname voldoende uitvergroot was, was dit exemplaar niet terug te vinden in de vogelgids van Noord Amerika. We zijn benieuwd welk exemplaar de houtsnijder in gedachte had.