The Avenue of the Giants

Ferndale is een leuk authentiek dorpje op één vierkante mijl. Omdat we daar gisteravond na lang zoeken bij toeval op de camping terecht kwamen, hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om even door het dorpje te wandelen. Prachtige Victoriaanse gevels in allerlei kleuren. Als huisschilder heb je hier een gegarandeerd inkomen. Opvallend was dat de steigers bij een groot herenhuis dat net geschilderd werd, dezelfde kleuren hadden als het huis. Zo zag het er tijdens deze grote onderhoudsbeurt toch nog steeds heel aardig uit.
De etalage van Black Smith nodigde uit om naar binnen te gaan. Van openhaardstellen (kunstwerken op zich) tot simpele kledinghaken en van voorbijvliegende reigers tot prachtig geëmailleerde boomkikkers. Andere winkels liepen we snel voorbij, zoals de kledingzaak voor Girly Girlies (and their Boy Friends).

Daarna was het tijd voor onze laatste Redwood attractie: The Avenue of the Giants. Een 32 mijl lange autoroute door het Humboldt Redwoods State Park. Je slingert hier met je auto tussen de grote Redwoods door. Leuk om te rijden en indrukwekkend om te zien.
Ook nog een zijweggetje gepakt, waar de bomen nog dichter op de weg staan, naar het Rockefeller Forest, de grootste verzameling oude en hoge Redwoods ter wereld. Als je tussen die bomen door rijdt lijkt de camper van 7,5 meter ineens een speelgoedautootje. Veel van de bomen zijn hol (vaak door brand) en de ruimte die ontstaan is, is soms groot genoeg om met het hele gezin in te slapen. Bij andere bomen kun je door die holtes heen lopen en er aan de andere kant van de boom weer uitkomen.
Met The Avenue of the Giants hadden ook gelijk het meest Zuidelijke deel van onze vakantie bereikt. Vanaf nu gaat het een paar honderd kilometer richting het Oosten en daarna terug naar het Noorden.

Ook vandaag klopte de planning niet helemaal en gingen we wat laat op zoek naar een camping. De campings in en nabij het park vroegen in onze ogen schandalig hoge prijzen, dus reden we maar alvast richting de volgende bestemming. Uiteindelijk kwamen we uit bij Van Duzen County Park, waar we helemaal in ons eentje in een donker bos stonden op een fantastische plek in onze eigen Redwood Grove. 's Avonds een kampvuurtje met marshmallows tussen de enorm hoge bomen en de magie was compleet. De melding bij de ingang 'No shooting in the park' zorgde dat we met een gerust hart konden gaan slapen.