FILM2012.reismee.nl

Natte voeten

Na het ontbijt waren we al om 8:00 uur de camping nature trail aan het lopen. Een erg leuk paadje langs de beek, maar 's avonds waren onze wandelschoenen nog vochtig van het natte gras.

Met goede herinneringen aan de camping rijden we verder naar het op een eiland gelegen Willapa National Wildlife Refuge. Helaas was ook hier het seizoen nog niet geopend en het pondje dat ons naar de overkant moest brengen, stond nog op een trailer achter het Refuge Headquarters. Toch vreemd, want voor de vogeltrek is april juist een prima tijd. Andere vogelliefhebbers waren hier beter op voorbereid en hadden hun kajak meegenomen voor de korte oversteek.
Toen maar een boswandeling vanaf de parkeerplaats gemaakt. Ook leuk, met diverse natuur-gerelateerde kunstwerken, maar geen vogels. Het hoogtepunt voor Linde en Floor waren de talrijke 20 cm grote salamanders in de vijver. Die werden door Linde met de hand uit de vijver gevist voor nader onderzoek.

Dit was tevens onze voorlopig laatste stop in Washington. We steken bij Astoria de Columbia River over en zijn in Oregon gearriveerd.

Bij Cannon Beach zijn we naar Haystack Rock gaan kijken, een enorme rots die bij eb met bijna droge voeten de bereiken is (wat overigens nadrukkelijk verboden is) en waar Tufted Puffins zouden moeten zitten. Marijn was springend van de ene glibberige rotsblok naar de andere al een heel eind gevorderd in de hoop een beter zicht te hebben op de vogels, maar had geen rekening gehouden met de opkomende vloed .De terugweg werd daardoor wat lastiger en leverde uiteindelijk ook natte voeten op. Twee dagen eerder was hij ook al de sloot in gegleden om een leuke foto van de kampeerplek te maken.
Een local - uit een dorp verderop, die om een praatje verlegen zat - had hier trouwens nog nooit een puffin gezien. Maar misschien zaten ze nog op zee voor hun overwintering en waren ze nog niet toe aan vaste grond onder hun voeten.

Net toen we weg gingen kwam een bruidspaar het strand oplopen voor een fotoshoot. De grijze jurken van de vier bruidsmeisjes kleurden trouwens goed bij de grauwe lucht. En net als Marijn had de fotograaf ook te weinig rekening gehouden met de alsmaar verder komende golven, want even later stond de bruid met jurk en al in het water.